slide_1
slide_2
slide_3
slide_4
slide_5
slide_6
slide_7
slide_8
slide_9
slide_10
slide_11
slide_12

Ruston Procotor & co, bouwjaar 1907, Ketel nr. 33064, Veldkamp Erica Nr. 11.

Bij deze machine zijn we begonnen met het doorsmeren van de bewegende delen, met een mengsel van één deel gasolie en één deel smeerolie. De gasolie penetreert de roest en de smeerolie voorkomt het vreten van de geleide vlakken bij het loswerken van de verroeste delen. We zijn begonnen met het demonteren van de drijfstang en de beide schuifstangen. De krukas werd ontroest en gangbaar gemaakt. De krukaslagers hebben 4 lager schalen, een onder schaal, boven schaal en 2 verticale schalen. De horizontale speling kon met een bout nagesteld worden. De verticale speling kon met vullingen afgesteld worden. Het ontroesten van de krukastappen en daarna het afstellen van de lagers was een hele klus.

Na het los koppelen van de stoomschuiven, konden de schuifstangen weggehaald worden. Deze stangen waren in de pakkingbussen en geleidingen goed vastgeroest. Met behulp van een kunststoffen hijsband, vast gemaakt aan de krukas werden de stangen los getrokken, door aan het grote vliegwiel te draaien.

De zuiger werd door de krukas naar achteren uit de cilinder gedrukt, door een blok hout tussen kruk en de drijfstang te houden en weer aan het vliegwiel te draaien.

De zuiger, zuigerveer en de cilinderwand zien er goed uit. Van de stoomschuiven zijn de vlakken, waar zij over schuiven en afdichten, in opmerkelijk goede conditie. Deze onderdelen moeten eerst goed ontroest worden voordat ze, zonder schade te veroorzaken, weer over elkaar kunnen gaan schuiven.

Nadat de regulateur, cilindersmeer automaat en de hoofd stoomafsluiter waren gedemonteerd, kon- den wij beginnen met het demonteren van de cilinder. De cilinder moest van de ketel gedemonteerd worden om de luchtaansluiting op de ketel, onder de cilinder aan te sluiten. Bij het demonteren bleek het Stay patent te bestaan uit een pijp van de cilinder naar de krukaslager. Daar de stoom temperatuur en druk in de stalen pijp en de ketel gelijk zijn, zal de krukaslager hierdoor stabiel t.o.v. cilinder blijven.

Bij het opbouwen van de machine werd de afstelling van de schuiven gecontroleerd. Voor de werking van de schuifbeweging waren de “Afstel latten” nodig.

Er moest veel aan het grote vliegwiel gedraaid worden om de begin compressie, voor opening, vulling van de cilinder te controleren en voor beide zijden van de zuiger gelijk af te stellen.

Nadat alles ontroest en opgezuiverd was, werd de machine weer opgebouwd. Bij het proef draaien bleek dat de machine goed op perslucht draait. De machine kon nu afgeschilderd worden.

Voor het transport van de machine naar de Expo moesten het vliegwiel, de schoorsteen, het smeerapparaat, de regulateur en de hoofdstoom afsluiter gedemonteerd worden, omdat de deur niet hoog genoeg was.
In de Expo werd de machine weer opgebouwd.